2020 går in i historieskrivningen som ”pandemiåret”, något som det kommer berättas om i generationer framåt. Det var också året när konsumtionsmönster, företag och hela samhällen snabbt fick förändras och anpassas efter rådande rekommendationer. Vilken långvarig effekt får pandemin på transportbranschen? Och vilka beteenden inom last mile är här för att stanna? Det reder Best Transport ut i sin trendspaning 2021.
Under 10-talet blev det tydligt att e-handeln successivt vann allt mer mark på bekostnad av den fysiska handeln. I slutet på decenniet uppgav allt fler svenskar att de kunde tänka sig att handla uteslutande online, framförallt när det gällde produkter såsom böcker och läkemedel. Denna strukturomvandling har under Corona-pandemin påskyndats i och med att konsumenter som redan tidigare gjort sina inköp via nätet nu valt att göra det i än större omfattning. Men den kanske tydligaste förändringen är att de äldre åldersgrupperna under pandemin prövat att handla online och därmed upptäckt bekvämligheten med att få varorna hemlevererade till dörren.
En av få positiva effekter av Corona-pandemin är det ökade andrummet för miljön, mycket tack vara minskat resande. Rapporterna och reflektionerna kring att djur- och växtriket så sakteliga återhämtar sig kan ha bidragit till att svenskarna blivit än mer medvetna om den egna konsumtionens miljöpåverkan. Best Transport, som är en pionjär inom last mile gällande miljöfrågor, ställde under 2020 om hemleveranserna till att köras med förnybara bränslen och blev därmed drivande i transportbranschens omställning till fossilfria leveranser.
I takt med urbanisering och att allt färre svenskar har egen bil, eller för den delen körkort har nya utmaningar uppstått för konsumenterna. Hur får jag den där skrymmande varan hem? Behöver jag hyra större bil, eller en kärra? Ett stort antal företag som säljer varor i de större storlekarna såsom möbler, vitvaror eller bildäck har sitt ursprung i den fysiska butiken. Att inte vara ”född på nätet” har gjort att dessa företag hamnat lite på efterkälken när det gäller att erbjuda smidiga betalnings- och fraktalternativ. Under 2020 blev det tydligt att denna nisch snabbt behöver agera för att möta konsumenternas behov.
Regeringens uppmaning om att handla online och att få varorna hem till dörren skapade i slutet av 2020 ett hårt tryck på Sveriges e-handlare och transportaktörer. För att möta konsumenternas efterfrågan erbjöds en mängd smidiga leveranslösningar, exempelvis: hemleverans, paketboxar, click & collect och ombuds-drive thru.
Best Transports VD Niklas Knight har samlat last mile-aktörens expertis och framtidsspanat på vilka trender och beteenden som kommer färga 2021.
Niklas Knight
Koncernchef, Best Transport
niklas.knight@besttransport.se