Bringbloom tar snittblommorna från odlarna till mottagarna snabbaste vägen. Ett lyckat e-handelskoncept tack vare kapade mellanled, innovativ förpackningsteknik, Best Transport och ett inbyggt system för digital logistik.
Bringbloom är det butikslösa blomsterföretaget som kapat flera led i snittblommornas resa från odlare till slutkund och är först i Sverige med att lansera en tjänst som gör det möjligt att skicka snittblommor online, utan att de levereras via en traditionell blomsteraffär.
– Med våra buketter vill avsändaren förmedla känslor och omtanke. Då är det viktigt att blommorna har högsta möjliga kvalitet och att de kommer fram när mottagaren är hemma. Tack vare vårt samarbete med Best Transport kan vi erbjuda flexibla leveranser redan samma dag som kunden gör sin beställning, och mottagaren kan följa leveransen i realtid i mobilen, säger Kristoffer Tengblad, VD på Bringbloom
Digital logistik – en länk
Kommunikationsbryggan mellan Bringbloom och Best Transport är LogTrade – ett molnbaserat system för digital logistik som är inbyggt i Bringblooms affärssystem. LogTrade finns till för att beställningarna i Bringblooms onlinebutik ska kunna omvandlas till smarta sändningar.
– Det handlar om konverteringshöjande och lojalitetsskapande funktioner som rör allt från spårningsservice till transportdataanalys. Exempelvis kan Bringbloom med LogTrade styra vilka leveransalternativ kunderna själva ska kunna välja mellan i checkouten, säger Fredrik Svedberg från LogTrade
Förpackningar som imponerar
För att bevara och skydda blommorna i transporten har Bringbloom tagit fram unika och exklusiva förpackningar som gör det möjligt att leverera färska snittblommor med bibehållen kvalitet hem till mottagarens bostad utan att använda vatten. Tekniken bygger på en variant av MAP (Modified Atmosphere Packaging), vilket innebär att luften i förpackningen, utan några som helst tillsatser, ”självregleras” till rätt mix av syre och koldioxid, vilket håller blommorna färska.
Alla buketter från Bringbloom levereras med en femdagarsgaranti vilket innebär att om blommorna inte håller i minst fem dagar efter leverans så är kunden garanterad en ny, motsvarande bukett. Företaget har också satsat på Fairtrade-blommor. För dessa samvetsgranna buketter är Best Transports klimatkompenserade hemleveranser kronan på verket.
– Vi vet att våra snabba och flexibla transporter är avgörande för Bringbloom. Men vi blir extra glada när en kund väljer oss också för vårt miljöarbete, säger Niklas Knight, VD på Best Transport
Niklas Knight
VD, Best Transport
076-142 52 37
niklas.knight@besttransport.se
Kristoffer Tengblad
VD, Bringbloom
070-013 12 15
kristoffer.tengblad@bringbloom.se
Fredrik Svedberg
VD, LogTrade Technology
070-316 26 80
fredrik.svedberg@logtrade.se