hemleverans_terminal.png

28 juni 2019

Här är butikerna svenskarna inte behöver

Det senaste året har butiksdöden blivit allt mer påtaglig och den växande e-handeln ses som en bidragande faktor. Nu visar en ny undersökning från Best Transport att det kan bli fortsatt tufft för fysiska boklådor och apotek. Deras produkter kan nämligen flest svenskar tänka sig att handla endast online. Byggvaruhusen skulle däremot få svenskar vilja vara utan.

Best Transport levererar dagligen tusentals hemleveranser till kunder runt om i landet från e-handlare som Adlibris, Kicks, NetonNet och Apotea. Nu har bolaget i sin senaste undersökning tagit reda på vilka produkter svenskarna kan tänka sig att endast handla på nätet. Resultatet visar att den fysiska bokhandeln och apotek bör tänka om snabbt. Hela 55 procent kan nämligen tänka sig att uteslutande handla böcker och kontorsmaterial online. Läkemedel, hemelektronik samt hälso- och skönhetsprodukter följer därefter.

Butiker som säljer byggvaror och fritidsprylar ser dock ut att klara sig undan butiksdöden. Endast var tionde person kan nämligen tänka sig att byta byggvaruhusen mot webben och motsvarande siffra för fritids- och hobbyartiklar landar på 14 procent.

– Samtidigt som handeln online har bidragit till att det blivit tuffare för flera butiker fyller faktiskt fysiska affärer en funktion även för e-handeln. Många av våra kunder utvecklar smarta omnichannel-lösningar där lokala butiker fungerar som lager. Det kan korta leveranstiden ner till två timmar på vissa ställen, vilket är en framgångsfaktor. När e-handeln fortsätter växa ställs allt högre krav på oss som transportbolag att erbjuda flexibla och smidiga leveransalternativ. Vi märker hela tiden hur ribban höjs för vad som gör en kund nöjd, säger Niklas Knight, VD på Best Transport.


Unga mest positiva till shopping online

Undersökningen visar också att det främst är personer i åldrarna 18–29 år som är positiva till att uteslutande handla varor online. Mer än hälften av unga svenskar kan exempelvis tänka sig att köpa sex- och intimprodukter endast på webben. Motsvarande siffra i åldersgruppen 60+ är endast 14 procent.


Topp fem: Produkterna som svenskarna uteslutande kan handla online:

  1. Böcker och kontorsmaterial 55 procent
  2. Läkemedel 45 procent
  3. Hemelektronik 40 procent
  4. Hälso- och skönhetsprodukter 36 procent
  5. Sex- och intimprodukter 32 procent

Ladda ner hela undersökningsresultatet:
Undersökningsresultat – produkterna som svenskarna uteslutande kan handla online

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Best Transport och pågick under perioden 12 till 13 februari 2019. Sammanlagt genomfördes 1 002 intervjuer via internet med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

Kontakt

Niklas Knight
VD, Best Transport
076-142 52 37
niklas.knight@besttransport.se

Nyhetslistan