e37.png

20 oktober 2017

Nytt samarbete förenklar hemleverans för e- handlare

Flexibilitet och valfrihet för när och hur varan levereras är viktigt för många som handlar på nätet. E-handelsleverantören E37 erbjuder nu hemleveranstjänster via logistikföretaget Best Transport integrerat i e-handelssystemets kassa. För konsumenten blir det enkelt att se hur snabbt det går att få hem varorna och välja leveransdatum. E-handlaren får ett attraktivt leveranserbjudande, lägre kostnader och mindre logistikadministration.

Flexibel hemleverans som konkurrensmedel

I takt med att konsumenternas krav och konkurrensen från utländska e-handlare ökar, har optimering av själva leveransalternativen blivit ett allt viktigare konkurrensmedel för svenska e-handlare. Enligt e-barometern Q2 2017 tycker fyra av fem konsumenter att det är viktigt att få välja hur en vara levereras. En av fem har avstått från ett köp senaste året p.g.a. saknade leveransalternativ. Vissa konsumenter föredrar helt enkelt att få sitt paket till ett bestämt utlämningsställe medan andra vill ha hemleverans snarast möjligt eller ett bestämt datum. I vissa e-handelsbranscher blir hemleverans särskilt viktigt om produkterna är för tunga eller skrymmande för att passa med andra leveransalternativ.

E-barometern visar även att tre gånger fler skulle vilja ha hemleverans jämfört med hur många som faktiskt erbjöds det vid senaste köpet. Samtidigt är de flesta inte beredda att betala särskilt mycket extra för leverans till hemmet. Sammanfattningsvis är hemleverans ett viktigt leveransalternativ, men det behöver vara kostnadseffektivt och tillåta val av leveranstid så konsumenten kan behålla sin dagliga flexibilitet.

– Genom samarbetet med Best Transport kan e-handlare hos E37 erbjuda hemleverans som uppfyller konsumenternas krav på pris, tydlighet och flexibilitet. Samtidigt är tjänsten kostnadseffektiv och integrationerna sparar tid och eliminerar felkällor för e-handlaren, säger Fredrik Karlsson, som är VD för E37.


Så fungerar det i webbshopen
I webbshopens kassa börjar konsumenten med att ange sitt postnummer för att se vilka leveranssätt som är tillgängliga. Best Transport visas endast om konsumenten bor inom leveransområdet för Best Hemleverans 18.00-22:00, idag möjlig för 6,5 miljoner svenska invånare. Valbara dagar för hemleverans visas sedan i en lista. Om lagret och konsumenten finns tillräckligt nära varandra samt att ordern läggs innan en viss tidpunkt och alla produkter just nu finns i lager, går det att få leverans samma kväll. Tillgängliga datum baseras på en matris från Best Transport med postnummer och antal leveransdagar.

E-handelssystemet ger även stöd för packning och planering, då Best Transports upphämtningsdatum sparas per order och presenteras tydligt vid orderhantering. Vid behov kan leverans- och upphämtningsdatum enkelt redigeras. Orderinformation som är av betydelse för leveransen går automatiskt vidare till Best Transport via integration med Unifaun Online och Unifaun Orderkoppling.


Fler finesser i e-handelssystemet:

  • E-handlaren kan enkelt justera aktuell deadline för leverans samma dag, eller lägga på en extra leveransdag som säkerhetsmarginal under intensiva säljperioder. Detta minskar risken för att lagret inte hinner packa i tid, så utlovad leveransdag säkert kan hållas.
  • Via fraktklasser är det enkelt att styra vilka leveranssätt som är tillgängliga i kassan baserat på produkterna i varukorgen.

Den snabbväxande leksaks- och babybutiken Babyworld är pilotkund.

– Den integrerade lösningen som E37 och Best Transport erbjuder passar vår butik perfekt och sparar massor av tid och arbete i vårt logistikflöde. Vi har en hög andel kunder som föredrar att få varorna hemkörda, och nu kan vi erbjuda dem flexibel hemleverans till ett attraktivt pris, säger Dennis Söderqvist, som är vd för Babyworld.

– Vår bedömning är att den allt hårdare konkurrensen bland e-handlare kommer att öka betydelsen för varuleveransens flexibilitet. För konsumenterna kan detta bli en direkt avgörande faktor vid köpbeslutet. Tillsammans med E37 är vår ambition att erbjuda en så smidig shoppingupplevelse som möjligt, hela vägen från order till leverans vid dörren, säger Jimmy Swalén, som är affärsutvecklare och hemleveransansvarig på Best Transport.

Stöd för Best Transport i kassan, med postnummerlogik och val av leveransdatum, ingår i alla versioner av E37 Triton e-handelssystem. För full funktionalitet krävs endast tillägg av integration med Unifaun Online.


Sammanfattning – fördelar med hemleverans via Best Transport

  • E37 och Best Transport kan nu erbjuda e-handlarnas konsumenter precisa, snabba och bekväma hemleveranser mellan kl. 18-22 på kvällen.
  • 6,5 miljoner svenska invånare ingår i Best Transports hemleveransområde. En hel del konsumenter kan dessutom få leverans redan på kvällen samma dag som ett köp genomförts.
  • När en utleverans är lastad på distributionsbilen (strax innan leveransfönstret kl. 18-22) skickas en SMS-avisering ut.
  • När varorna är på väg kan konsumenten enkelt följa sin leverans via en realtidskarta i mobil/dator. Genom att ta del av hur många leveranser som är kvar innan sin egen, kan man avgöra om man t.ex. hinner utföra ett ärende medan man väntar.
  • Best Transports förare söker alltid mottagaren via telefonen vid leveranstillfället.
  • Efter leveransen kan konsumenten betygsätta och kommentera sin leveransupplevelse. Det bidrar och driver utveckling för att skapa nöjda kunder.
  • Att låta konsumenten välja dag i kassan, innan köpbeslut sker, påverkar konverteringen i positiv bemärkelse (kunden får valfrihet och tydligt besked om när leverans kommer ske).

Kontakt

Jimmy Swalén
Affärsutvecklare och Hemleveransansvarig, Best Transport
076-778 51 00
jimmy.swalen@besttranport.se

Fredrik Karlsson
VD, E37 System AB
08-587 667 91
fredrik.karlsson@e37.se

Nyhetslistan